Loopgraaf Grebbeberg vernieuwd

HULP VAN GEMEENTE

Klik hier voor een uitvergroting
RHENEN - Stichting De Greb is de afgelopen weken druk in de weer geweest met het herstel van de toegangsloopgraaf naar de S17, een kazemat aan de Heimersteinselaan in Rhenen.

Samen met de restanten van de vlakbij gelegen G18, een gietstalen koepelkazemat, vormt de gaaf bewaard gebleven S17 een bijzonder ensemble op de flanken van de Grebbeberg. Anders dan de meeste verdedigingswerken uit de meidagen van ’40, was het schootsveld niet gericht naar het oosten, maar naar het noorden, richting Achterberg.

Siberische lariks

Het in 2002 aangebrachte houtwerk van de S17 loopgraaf was inmiddels dringend aan vervanging toe. Met een subsidie op het materiaal van het Projectbureau Grebbelinie ging het bestuur van Stichting De Greb voortvarend aan de slag. Bij een plaatselijke houthandel werden even zware als degelijke houten schotten van Siberische lariks voorafgaand aan plaatsing gebeitst en in elkaar geschroefd met naar schatting 500 schroeven van 7 centimeter.

Klik hier voor een uitvergroting
Even leek het er op dat men zich in alle ijver verkeken had op mogelijke vervoersproblemen van deze meer dan 100 kilo zware houten panelen naar de Grebbeberg. Met vereende krachten is het uiteindelijk toch gelukt om alles op locatie te krijgen. Gelukkig voor de stichting was een belangrijk deel van het loodzware grondwerk bij de S17 al gedaan door de gemeente Rhenen en kon het passen, meten en uitlijnen van de schotten beginnen. Rob Meeuwisz, bestuurslid: "Ook bij de afronding van het project heeft de gemeente Rhenen ons geweldig geholpen met de aanvulling van grond aan de buitenkant van de schotten."

Hele klus

Bestuurslid Hans Brons: "Het was al met al nog een hele klus die zich over een aantal weekeinden en avonden uitstrekte. Bij al dat zware spit- en sjouwwerk krijg je nog meer ontzag voor de bouwers van de pyramide van Cheops. En dat voor een gelegenheidsbouwteam waarvan de vaardigheden vooral achter het toetsenbord gezocht moeten worden." Uiteindelijk heeft de vernieuwde loopgraaf naar de toegangsdeur van de S17 een wat andere vorm gekregen dan bij de oplevering in 2002 het geval was.

Bron: de Rijnpost van vrijdag 18 juli 2008, pagina 7

265