Loopgraaf Grebbeberg vernieuwd
Vrijwilligers van Stichting De Greb staken de handen uit de mouwen om een toegangsloopgraaf aan de Heimersteinselaan te herstellen.
RHENEN - Stichting De Greb is afgelopen weken druk in de weer geweest met het herstel van de toegangsloopgraaf naar de S17, een kazemat aan de Heimersteinselaan in Rhenen. Samen met de restanten van de vlakbij gelegen G18, een gietstalen koepelkazemat, vormt de gaaf bewaard gebleven S17 een bijzonder ensemble op de flanken van de Grebbeberg.Anders dan de meeste verdedigingswerken uit de meidagen van 1940 was het schootsveld niet gericht naar het oosten, maar naar het noorden, richting Achterberg. Het in 2002 aangebrachte houtwerk van de S17 loopgraaf was inmiddels dringend aan vervanging toe. Met een subsidie op het materiaal van het Projectbureau Grebbelinie toog het bestuur van Stichting De Greb voortvarend aan de slag. Bij een plaatselijke houthandel werden even zware als degelijke houten schotten van Siberische lariks voorafgaand aan plaatsing gebeitst en in elkaar geschroefd met naar schatting 500 schroeven van 7 centimeter.
Even leek het er op dat men zich in alle ijver verkeken had op mogelijke vervoersproblemen van deze meer dan 100 kilo zware houten panelen naar de Grebbeberg. Met vereende krachten is het uiteindelijk toch gelukt om alles op locatie te krijgen. Gelukkig was een belangrijk deel van het loodzware grondwerk bij de S17 al gedaan door de gemeente Rhenen en kon het passen, meten en uitlijnen van de schotten beginnen. Rob Meeuwisz, bestuurslid: "Ook bij de afronding van het project heeft de gemeente Rhenen ons geweldig geholpen met de aanvulling van grond aan de buitenkant van de schotten".Bestuurslid Hans Brons, altijd in voor een kwinkslag: "Het was al met al nog een hele klus die zich over een aantal weekeinden en avonden uitstrekte. Bij al dat zware spit- en sjouwwerk krijg je nog meer ontzag voor de bouwers van de pyramide van Cheops. En dat voor een gelegenheids bouwteam waarvan de vaardigheden vooral achter het toetsenbord gezocht moeten worden".
Uiteindelijk heeft de vernieuwde loopgraaf naar de toegangsdeur van de S17 een wat andere vorm gekregen dan bij de oplevering in 2002 het geval was. Het geheel is naar historische inzichten enigszins aangepast en ligt er nu weer fraai bij, hopelijk blijft het ook zo. Voorzitter Bernier Cornielje: "Je zult altijd zien dat het met verrommeling van kwaad tot erger gaat. De aanblik van een enigszins vervallen loopgraaf is blijkbaar ook een uitnodiging voor vandalen geweest om het informatiebord te vernielen. Ook dat zal na zes jaar worden vervangen".
Bron: De Rhenense Betuwse Courant van woensdag 30 juli 2008
2323